و از جمله نمازهاى مستحب: نماز استسقاء است‏

تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى) ج‏1 276 و از جمله نمازهاى مستحب: نماز استسقاء است ….. ص : 276

و از جمله نمازهاى مستحب: نماز استسقاء است‏
و استسقاء به معناى درخواست آب است. و نماز استسقاء، مستحب است در وقتى كه آب نهرها فرو رود و باران كم شود و آسمان از باريدن خوددارى كند، به خاطر شيوع گناهان و كفران نعمت‏ها و ندادن حقوق و كم‏فروشى در كيل و وزن و ظلم و حيله و ترك امر به معروف و نهى از منكر و جلوگيرى از زكات و حكم نمودن به غير آنچه خدا نازل‏
تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج‏1، ص: 277
فرموده و غير اين‏ها از چيزهايى كه موجب خشم حضرت رحمان مى‏شود و موجب نيامدن باران مى‏گردد، همان طور كه در روايت آمده.
و كيفيت آن مانند نماز عيد فطر و قربان، دو ركعت و به جماعت است و فرادا خواندن آن به قصد رجاء اشكال ندارد. در هر ركعت از آن حمد و سوره‏اى را مى‏خواند و در ركعت اول بعد از سوره، پنج تكبير مى‏گويد و بعد از هر تكبير، يك قنوت به جا مى‏آورد و در ركعت دوم چهار تكبير (مى‏گويد) كه بعد از هر تكبيرى، يك قنوت به جا مى‏آورد. و در قنوت، خواندن هر دعايى كافى است و بهتر است كه دعاى قنوت شامل طلب باران و آب و طلب عطوفت حضرت رحمان باشد به اينكه باران‏ها را فروفرستد و درهاى آسمان را به رحمت باز كند و قبل از دعا، صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم الصلاة و السلام بفرستد.
و مستحبات اين نماز چند امر است: از آن جمله است: بلند خواندن قرائت و خواندن سوره‏هايى كه در نماز عيد مستحب است.
و از آن جمله است: اينكه مردم سه روز، روزه بگيرند و بيرون رفتنشان روز سوم باشد و (طورى ترتيب دهند كه) اين روز سوم، روز دوشنبه باشد و اگر نشد، روز جمعه باشد، براى اينكه روز جمعه داراى شرف و فضل است.
و از آن جمله است: اينكه امام به همراه مردم، با آرامش و وقار و خشوع و حالت درخواست به صحرا بيرون بروند، و جاى پاكيزه‏اى را براى نماز انتخاب كنند و بهتر آن است كه به شكل و وضعى خارج شوند كه موجب جلب رحمت الهى باشد، مانند اينكه پا برهنه باشند.
و از آن جمله است: منبر را با خود به صحرا ببرند و مؤذّن‏ها پيشاپيش امام حركت كنند.
و از آن جمله است: آن چيزى كه اصحاب ذكر كرده‏اند كه پيرمردان و پيرزنان و كودكان و چهارپايان را با خود بيرون ببرند و ميان بچه‏ها و مادرهايشان جدايى افكنند تا زياد شيون و گريه كنند و سبب ريزش رحمت الهى گردد و كفار ذمّى و غير ذمّى را نگذارند كه با مردم به صحرا بروند.
تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج‏1، ص: 278
مسأله 1- بهتر است نماز استسقاء در وقت نماز عيد خوانده شود؛ اگر چه بعيد نيست كه وقت معيّنى نداشته باشد.
مسأله 2- اين نماز، اذان و اقامه ندارد، بلكه مؤذّن عوض آن‏ها سه مرتبه «الصلاة» مى‏گويد.
مسأله 3- مستحب است وقتى كه امام از نماز فارغ شد عباى خود را برگرداند؛ به اين صورت كه قسمت راست آن را روى شانه چپ قرار دهد و بر عكس (قسمت چپ آن را روى شانه راست بيندازد) و بر منبر رود و رو به قبله كند و صد مرتبه با صداى بلند تكبير بگويد، سپس از طرف راستش به مردم رو كند و صد مرتبه با صداى بلند تسبيح بگويد و سپس از طرف چپش به مردم رو كند و صد مرتبه با صداى بلند «لا اله الّا اللَّه» بگويد و سپس رو به مردم كند و صد مرتبه خدا را حمد نمايد و مانعى ندارد كه صدايش را در اينجا نيز بلند كند، چنان كه متابعت مأمومين از امام در اين ذكرها بلكه و در بلند گفتن آن‏ها مانعى ندارد، و شايد اين كيفيت بيشتر جلب رحمت الهى نموده و براى تحصيل مقصود اميدواركننده‏تر باشد، سپس امام دست‏ها را بلند كرده دعا مى‏كند و مردم دعا مى‏كنند و در دعا و تضرّع و طلب عطوفت و درخواست از خداوند متعال بسيار كوشش مى‏نمايند و مانعى ندارد كه مردم به دعاهاى امام، آمين بگويند. سپس امام خطبه مى‏خواند و در تضرّع و طلب عطوفت الهى مبالغه و كوشش فراوان مى‏نمايد و بهتر آن است كه اختيار كند بعض آنچه را كه از معصومين عليهم السلام وارد شده است مانند آنچه كه از مولاى ما امير المؤمنين عليه السلام وارد شده و اول آن «الحمد للَّه سابغ النعم» است. و بهتر است كه در اين نماز دو خطبه مثل نماز عيد فطر و قربان بخواند و خطبه دومى را رجاءً به جا آورد.
مسأله 4- همان طور كه خواندن اين نماز موقع كم شدن باران جايز است، خواندن آن به هنگام خشك شدن چشمه‏ها و چاه‏ها نيز جايز است.
مسأله 5- اگر اجابت دعاى آن‏ها به تأخير افتاد، بيرون رفتن (براى نماز) را تكرار مى‏كنند تا رحمت خدا- ان شاء اللَّه تعالى- آن‏ها را دريابد و اگر اجابت نفرمايد، حتماً براى مصالحى است كه خداوند به آن‏ها عالم است و براى ما حقّ اعتراض نيست و نبايد از رحمت‏
تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج‏1، ص: 279
خداى تعالى مأيوس شويم. و جايز است نماز و دعا را پشت سر هم تكرار كنند، و به همان سه روز روزه اكتفا نمايند و (جايز است) پشت سر هم نباشد كه سه روز ديگر، رجاءً روزه بگيرند (و به صحرا روند)، بلكه تكرار كردن نماز استسقاء را هم، رجاءً انجام دهند.

دعای درخواست باران

وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عِنْدَ الاِسْتِسْقَاءِ بَعْدَ الْجَدْبِ‏
از دعاهاى امام عليه السّلام است هنگام درخواست باران پس از قحطی و خشك سالى‏

اَللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَيْثَ وَ انْشُرْ عَلَيْنَا رَحْمَتَكَ بِغَيْثِكَ الْمُغْدِقِ مِنَ السَّحَابِ الْمُنْسَاقِ لِنَبَاتِ أَرْضِكَ الْمُونِقِ فِي جَمِيعِ الْآفَاقِ‏
 اى خداوند، باران بفرست و سيرابمان ساز و همراه با بارانى فزاينده و ريزنده، از ابرى در آفاق رونده و گياهان زيبا روياننده، رحمت خود بر ما ارزانى دار.

وَ امْنُنْ عَلَى عِبَادِكَ بِإِينَاعِ الثَّمَرَةِ وَ أَحْيِ بِلاَدَكَ بِبُلُوغِ الزَّهْرَةِ
 اى خداوند، ميوه‏ ها را برسان و بر بندگانت احسان فرماى، گلها را شكفته گردان و زمين خود زنده نماى.

وَ أَشْهِدْ مَلاَئِكَتَكَ الْكِرَامَ السَّفَرَةَ بِسَقْيٍ مِنْكَ نَافِعٍ دَائِمٍ غُزْرُهُ وَاسِعٍ دِرَرُهُ وَابِلٍ سَرِيعٍ عَاجِلٍ‏
 فرشتگان خود، آن فرستادگان بزرگوار را بفرماى تا از سوى تو، بارانى سودمند و پيوسته و فراوان و گسترده و تند بار بياورند

تُحْيِي بِهِ مَا قَدْ مَاتَ وَ تَرُدُّ بِهِ مَا قَدْ فَاتَ وَ تُخْرِجُ بِهِ مَا هُوَ آتٍ‏
 و همه جا را سيراب سازند، تا زمين مرده را زنده نمايى و هر چه را از دست رفته است بازگردانى و آنچه روييدنى است برويانى‏

وَ تُوَسِّعُ بِهِ فِي الْأَقْوَاتِ سَحَاباً مُتَرَاكِماً هَنِيئاً مَرِيئاً طَبَقاً مُجَلْجَلاً غَيْرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ وَ لاَ خُلَّبٍ بَرْقُهُ‏
 و در روزى مردم گشايش دهى، با چنان ابرى انبوه، گرانبار، خوش و بى‏زيان و از كران تا كران، كه از آن آواز تندر آيد و بارانش ملايم و پر دوام بود و برقش فريبناك نبود.

اَللَّهُمَّ اسْقِنَا غَيْثاً مُغِيثاً مَرِيعاً مُمْرِعاً عَرِيضاً وَاسِعاً غَزِيراً تَرُدُّ بِهِ النَّهِيضَ وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهِيضَ‏
 اى خداوند، ما را از بارانى كه به فرياد رسنده، قحط زداينده، گياه روياننده، فراگيرنده و فراوان بارنده سيراب نماى، تا گياهان ايستاده را طراوت تازه دهى و گياهان بر زمين خفته را بر پاى دارى.

اَللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْياً تُسِيلُ مِنْهُ الظِّرَابَ وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ
 اى خداوند، بارانى برسان آن سان كه آب‏ها از تپه ‏ها روان دارى و چاه ها از آب‏ها پر سازى و رودها به خروش آرى و نباتات برويانى‏

وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِي جَمِيعِ الْأَمْصَارِ وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ‏
 و در همه شهرها ارزانى پديد آرى و چارپايان و مردمان به تن و توش آرى‏

وَ تُكْمِلُ لَنَا بِهِ طَيِّبَاتِ الرِّزْقِ و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِيدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِنَا
 و براى ما خوردنيهاى خوش و گوارا كامل گردانى و كشته ‏هاى ما برويانى و پستانهاى ستوران پر شير سازى و بر نيروى ما نيرويى ديگر افزايى.

اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْ ظِلَّهُ عَلَيْنَا سَمُوماً وَ لاَ تَجْعَلْ بَرْدَهُ عَلَيْنَا حُسُوماً وَ لاَ تَجْعَلْ صَوْبَهُ عَلَيْنَا رُجُوماً وَ لاَ تَجْعَلْ مَاءَهُ عَلَيْنَا أُجَاجاً
 اى خداوند، سايه ابر بر ما باد سموم مگردان و خنكى‏اش را شوم منماى. چنان مباد كه به جاى باران بر سر ما سنگ ببارد و به جاى آب شيرين و گوارا آب تلخ و شور.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنَا مِنْ بَرَكَاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَي‏ءٍ قَدِيرٌ
 بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را از بركات زمين و آسمان‏ها روزى ده. زيرا تو بر هر چيز توانائى.